Zelfevaluatie
Ter voorbereiding op de voortgangsevaluatie ga je bij jezelf na hoe je de afgelopen periode hebt gewerkt en wat je hebt geleerd. Dit doe je door een zelfevaluatie te schrijven. In deze zelfevaluatie reflecteer je op je eigen functioneren en de voortgang van je project. Je kijkt terug op de afgelopen periode en kijkt vooruit naar de komende periode.
Zelfevaluatie bewijsstuk aanmaken
Om een zelfevaluatie te schrijven, maak je een bewijsstuk aan in je portfolio. Dit doe je als volgt:
- Selecteer in Portflow de laatste collectie die relevant is voor de voortgangsevaluatie, bijvoorbeeld 📂 Sprint 3.
- Kies voor de optie 'Add evidence'.
- Kies nu voor de optie 🪶 Free text.
- Geef dit nieuwe document nu de naam 'Voortgangsevaluatie - Zelfevaluatie'.
Zelfevaluatie schrijven
Om je op weg te helpen met het schrijven van jouw zelfevaluatie, kun je gebruik maken van de volgende template:
![]() |
---|
Om deze template over te kunnen nemen kopieer- en plak je de volgende tekst. Om de stijl van de tekst te behouden is het belangrijk dat je alles in één keer kopieert en plakt.
Dit is mijn zelfreflectie voor de voortgangsevaluatie X van semester Y. In dit document ga ik in op de verschillende leeruitkomsten, wat ik hiervoor heb gedaan en waar ik nog aan ga werken.
Leeruitkomst 1: Software
Je ontwerpt, maakt en test een (web)applicatie met een relationele database op basis van requirements en acceptatiecriteria. Je maakt, volgens geldende standaarden, gebruik van opmaaktalen en programmacode en past daarbij standaardmethodes en algoritmes toe voor het ontwerpen en realiseren van onderhoudbare software. Je werkt in een team, houdt technische documentatie bij en beheert het software-ontwikkelproces in GitLab met behulp van gangbare samenwerkingsafspraken.
Als ik mijzelf inschaal voor deze leeruitkomst kom ik uit op:
🖼️
Ik heb de volgende bewijsstukken over deze leeruitkomst opgehaald:
- Bewijsstuk X
Mijn leerdoel(en) voor deze leeruitkomst waren/zijn:
- Leerdoel X
- Leerdoel Y
Leeruitkomst 2: Gebruikersinteractie
Je verbetert de gebruikersinteractie van je product door UX-standaarden en best practices te gebruiken. Je doet elke sprint een TMC-cyclus waarbij je je product met de eindgebruiker test. Je stelt eigen user stories op vanuit inzichten uit de test en werkt deze uit in je product. Ondersteunend aan dit proces maak je prototypes en bespreek je ontwerpkeuzes met al je stakeholders. Je houdt documentatie bij van het TMC-proces en presenteert de verschillende iteraties aan je product owner tijdens de product reviews.
Als ik mijzelf inschaal voor deze leeruitkomst kom ik uit op:
🖼️
Ik heb de volgende bewijsstukken over deze leeruitkomst opgehaald:
- Bewijsstuk X
Mijn leerdoel(en) voor deze leeruitkomst waren/zijn:
- Leerdoel X
- Leerdoel Y
Leeruitkomst 3: Infrastructuur
Je ontwerpt en realiseert een nieuwe infrastructuur op basis van de behoeften van de gebruiker. Je beschrijft welke informatie nodig is om deze infrastructuur goed op te zetten, en legt de relevantie hiervan uit. Je hebt de infrastructuur, zowel het geheel, de individuele componenten én de bijbehorende communicatieprotocollen, volledig en correct beschreven in bijbehorende documentatie, inclusief testprotocollen. Je hebt de infrastructuur gerealiseerd en getest, zowel op functionaliteit als veiligheid.
Als ik mijzelf inschaal voor deze leeruitkomst kom ik uit op:
🖼️
Ik heb de volgende bewijsstukken over deze leeruitkomst opgehaald:
- Bewijsstuk X
Mijn leerdoel(en) voor deze leeruitkomst waren/zijn:
- Leerdoel X
- Leerdoel Y
Leeruitkomst 4: Hardware
Je ontwerpt en realiseert een embedded systeem dat aansluit bij de projectvereisten en -wensen en kiest op basis daarvan passende hardwarecomponenten. Je beschrijft je ontwerp volgens standaardmethoden in een ontwerpdocument. Je ontwikkelt onderhoudbare software die data uitleest, verwerkt en integreert in de systeembesturing. Je onderbouwt je keuzes en aanpak in lijn met de projectdoelen en test de implementatie grondig. Het gehele proces documenteer je stapsgewijs, met een duidelijke verantwoording van de resultaten.
Als ik mijzelf inschaal voor deze leeruitkomst kom ik uit op:
🖼️
Ik heb de volgende bewijsstukken over deze leeruitkomst opgehaald:
- Bewijsstuk X
Mijn leerdoel(en) voor deze leeruitkomst waren/zijn:
- Leerdoel X
- Leerdoel Y
Leeruitkomst 5: Persoonlijk Leiderschap
Je reflecteert op je gedrag en het effect daarvan op anderen binnen een team. Je neemt verantwoordelijkheid voor je rol in de samenwerking en betrekt je team actief bij je persoonlijke ontwikkeling door open te staan voor feedback. Je herkent en benoemt je sterke punten en ontwikkelpunten. Op basis van deze inzichten ontwikkel je een realistisch beeld van je functioneren als professional ter ondersteuning van je oriëntatie op de arbeidsmarkt.
Als ik mijzelf inschaal voor deze leeruitkomst kom ik uit op:
🖼️
Ik heb de volgende bewijsstukken over deze leeruitkomst opgehaald:
- Bewijsstuk X
Mijn leerdoel(en) voor deze leeruitkomst waren/zijn:
- Leerdoel X
- Leerdoel Y
Leeruitkomst 6: Doelgericht Interacteren
Je communiceert zowel schriftelijk als mondeling op professionele wijze met belanghebbenden, en stemt behoeften en verwachtingen op elkaar af. Je presenteert verkregen resultaten en je aanbevelingen op professionele wijze volgens de daarvoor geldende kwaliteitsnormen. Je werkt bewust samen met je team, volgens de HvA HBO-ICT Agile/Scrum-methodiek en de daarbij behorende waarden, waarbij je verantwoordelijkheid neemt voor jouw deel in de samenwerking.
Als ik mijzelf inschaal voor deze leeruitkomst kom ik uit op:
🖼️
Ik heb de volgende bewijsstukken over deze leeruitkomst opgehaald:
- Bewijsstuk X
Mijn leerdoel(en) voor deze leeruitkomst waren/zijn:
- Leerdoel X
- Leerdoel Y
Leeruitkomst 7: Onderzoekend Probleemoplossen
Je onderzoekt mogelijke oplossingen voor een probleem of behoefte binnen je project. Je gebruikt betrouwbare bronnen om je keuzes te onderbouwen, stemt af met belanghebbenden en test de effectiviteit van de oplossingen door veldonderzoek uit te voeren, bijvoorbeeld aan de hand van gebruikersonderzoek of interviews. Je gebruikt de resultaten van je veldonderzoek en de feedback van belanghebbenden om je product te verbeteren. Je presenteert de onderzoeksresultaten helder en gestructureerd aan de hand van een gegeven format.
Als ik mijzelf inschaal voor deze leeruitkomst kom ik uit op:
🖼️
Ik heb de volgende bewijsstukken over deze leeruitkomst opgehaald:
- Bewijsstuk X
Mijn leerdoel(en) voor deze leeruitkomst waren/zijn:
- Leerdoel X
- Leerdoel Y
Leeruitkomst 8: Toekomstgericht Organiseren
Je brengt de doelen, betrokkenen en aandachtspunten van de opdracht in kaart en past de opgedane kennis toe in het project. Hierbij volg je de afgesproken kwaliteitsnormen en bespreek je regelmatig risico’s en kansen met belanghebbenden. Je beschrijft welke ethische en/of maatschappelijke normen en waarden van belang zijn bij je keuzes. Je verdeelt de opdracht in haalbare deeltaken en plant deze in de beschikbare tijd
Als ik mijzelf inschaal voor deze leeruitkomst kom ik uit op:
🖼️
Ik heb de volgende bewijsstukken over deze leeruitkomst opgehaald:
- Bewijsstuk X
Mijn leerdoel(en) voor deze leeruitkomst waren/zijn:
- Leerdoel X
- Leerdoel Y
Template gebruiken:
- Op de plek van de '🖼️' plaats je een afbeelding die je hebt gemaakt met de voortgangsevaluator op de knowledgebase.
- Bewijsstukken zijn bewijzen die in jouw Portflow staan, je kan hiernaar referen door te typen '@' en dan de naam van het bewijsstuk.
- Leerdoelen kan je als checkboxes opnemen, hierin kan je afvinken wat je al hebt behaald (dus oude leerdoelen bijvoorbeeld), en wat je nog moet doen (nieuwe leerdoelen).
Deze zelfevaluatie neem je altijd op bij het versturen van je voortgangsevaluatie naar docent(en).